العرّاب الفنيمشاهير العرب

فنان عربي يترك الملاهي الليلية لأجل الدين…تصريح غير متوقع ورطه!

أثار فنان عربي شهير الكثير من الجدل بعد أن أعلن أنه سيقرر ترك الغناء في الملاهي الليلية من أجل الدين وتسبب تصريحه بصدمة كبيرة

سمسم شهاب وهو فنان عربي مصري شهير قال في تصريحات صحافية أنه ينوي ترك الغناء من أجل الدين والتقرب من الله

إقرأ أيضاً: مسلسل تركي جديد يحظى بأعلى نسبة مشاهدة منذ الحلقة الأولى.. تعرفوا إليه

وقال سمسم:

“قرار اعتزالي الفن ليس بسبب الاسفاف لكن قررت التقرب من الله والبعد عن الغناء وأي شيء محرم…وهذا قرار نهائي لا رجعة فيه…لا أريد من الحياة أكثر من ذلك…الفترة القادمة ستكون للعبادة فقط فهي التي ستنفعني عند موتي”

سمسم شهاب يطرح موال «عودت نفسي» من ألبومه الجديد «عايش جدع» - بوابة الشروق - نسخة الموبايل

وبعد أن تسبب تصريحه بموجة جدل كبيرة خرج سمسم عن صمته في مقطع فيديو لينفي اعتزاله ويوضح تصريحه:

“أحد الصحفيين سألني بيقوللي الفن وإلى آخره.. قولتله مش راضي عن الوضع اللي حاصل، قاللي وبتهاجم بتوع المهرجانات وبتدعو للفن الكويس، قلتله آه طبعًا، قاللي ما أنت بتغني في ملاهي ليلية”

تابع:

“أنا كان ردي إني مُجبر، إن شاء الله أحاول أبعد، فقاللي ده حرام. قلتله لو هنتكلم عن الحلال والحرام كتير من الأئمة حرّموا الغناء.. وتركه هو المشروع المستقبلي اللي بفكر فيه”

وأضاف سمسم شهاب:

“ده موضوعي اللي جاي عايز بس أقف على أرض صلبة عشان مبقاش حرقت نفسي وخسرت حاجات كتير جدا، قمت لاقيت مواقع كتيرة وكبيرة بتكتب إني بعتزل الفن نهائيا، بس الحقيقة إن ده قرار ناوي أخده في المستقبل، فيه حاجة في دماغي عايز أعملها عشان لما أبعد أكون واقف على أرض صلبة عشان مرجعش تاني”

إقرأ أيضاً: اعتزال جورج وسوف الغناء بعد وفاة ابنه يثير الجدل…تفاصيل تكشف لأول مرة!

وأوضح:

“ظروف الحياة صعبة على الكل.. حبيت أوضح إن الكلام ده كلام مش صحيح وخبر غير صحيح، وللأسف زعلان من الصحفي جدا جدا مش عارف ليه عمل كده، وواخد على خاطري جدا منه، أنا بحترم جدا الصحفيين وبتعامل بكل احترام، وهذا ما يستحقونه والمفروض يحصل، لكن المفروض التصريحات متتحرفش”

العرّاب

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى